More then just friends - kapitel 6

förra kapitlet:

I nästa sekund öppnades dörren och Lucas stack
in huvudet.

”bara så ni vet slutade lektionen för tio minuter sen..”



photo edited for free at www.pizap.com



Jag tryckte in mina böcker i skåpet och slog sedan igen skåpdörren med en
smäll. I vanliga fall brukade jag prydligt sortera böckerna i en hög, men just
nu orkade jag inte det. Skoldagen var slut. Vilket betydde att man inte behövde
bry sig om skolan mer. Så jag ville inte dra ut på tiden och stanna kvar så
länge som möjligt. Nej. Jag ville hem. Bort från korridorerna, Majas ledsna
blick och allt prat.

Med snabba steg skyndade jag mig mot utgången. Mina steg ekade mot det polerade
golvet när jag med snabba rörelser gick ner för trappan som ledde ut.

”Steffie vänta!”

Liams röst. Såklart jag stannade.

Han kom halvspringandes mot mig med ett stressat leende.

”hej”

”hej” svarade jag och log tillbaka.

”ska du göra något idag?”

Hans fråga fick mitt hjärta att slå fortare. Fortare än normalt.

”nej” svarade jag.

”vill du hänga med hem till mig?” frågade Liam och tittade på mig med den där
snälla och bedjande blicken.

”gärna” svarade jag.

Mer än
gärna. Superdupergärna alltså.

”bra” svarade han och vi började
gå ner för trappan i samma långsamma takt.

Plötsligt
hade jag inte alls bråttom att komma iväg från skolan. Jag skulle gärna stanna
kvar här längre och liksom frysa ögonblicket när Liam kollade på mig. Frysa
precis allt. Leendet, ögonen, blicken och rörelserna.



Liams moppe var grön med en rött
säte. Han sa att han hade ärvt den från sin äldre storebror som var sjutton.
Han ärvde tydligen allt av honom.

Egentligen var det inget speciellt att sitta där bak på Liams moppe. Jag hade
gjort det tusen gånger förut. Men nu var det annorlunda. Mitt hjärta slog
fortare när jag la armarna runt honom för att hålla mig fast och jag önskade
att alla på hela skolgården såg. ”kolla, där är ju Stephanie med Liam. Vad gulliga
de är ihop”

De kanske inte skulle tänka precis så. Men bara de såg. Att det var vi. Liam
och jag.



Liams villa var blå med en storträdgård. De hade en liten swimmingpool och
studsmatta som de aldrig använde på baksidan. Liams familj var rik. Men han var
inte ,som Maja, bortskämd. Han ärvde nästan allt av sin bror och det enda
elektroniska han hade på sitt rum var en gammaldags tjockteve.



Jag klev in i den välbekanta hallen och Liam stängde dörren bakom oss.

”hallå?” ropade han.

”mm, hej” svarade hans bror Hugo från vardagsrummet.

Ett svagt ljud av bilar och kraschar hördes inifrån vardagsrummet och det lyste
från Tv:n. Antagligen spelade han Tv-spel.

Jag sparkade av mig skorna och föste in dem under skohyllan. Där hade jag
alltid hade ställt skorna så länge jag kunde minnas.

”kom” sa Liam och gick med snabba steg upp för trätrappan som ledde upp till
andra våningen.

Jag följde efter honom och njöt av varenda knarrande steg som jag tog i
trappen. Snart var jag där. Liams rum.



Det såg ut ungefär som vilket killrum som helst. Ljusgröna tapeter med små
fotbollar på längst upp, grönt överkast, lila kuddar, ett skrivbord med en blå
skrivbordsstol och en hylla med tjockteven på. Det var mysigt. Litet och mörkt.
Precis lagom att vara två i.

Philip gick fram till tjockteven och slog på den. Det knäppte till och myrornas
krig visades plötsligt på skärmen. (
en suddig, brusande massa av gråa och svarta
fyrkanter)


Jag slog mig ned på sängen och såg att han hade satt upp en ny affisch på
väggen. Det var en bild på Ronaldo när han precis skulle skjuta iväg en boll.
Typisk killar att ha fotbollsaffischer på väggarna.

”ska vi se på en film?” frågade Liam och pekade på den prydliga högen med
filmer som låg bredvid Tv:n.

”visst” svarade jag.

”vilken vill du se? James Bond eller någon Tom Cruz film som jag inte vet vad
den heter eftersom den är bränd av brorsan”

”James Bond är ju urgammal, så Tom-filmen” svarade jag.

Medans Liam fipplade med DVD-spelaren passade jag på att kolla på tavlan som
stod på hans nattduksbord. Den han aldrig velat visa för mig.

Det var en bild på en man med en svart smoking och ljusbrunt, bakåtslickat hår.
Han stod vid något som såg ut som en kyrka i bakgrunden och han såg lycklig ut.
Med en ros i handen och med ett brett leende på läpparna. Man såg att han hade
klippts ut för bredvid honom syntes en bit fladdrande hår och någons arm. Det
var säkert Liams pappa. Han som dog i en bilkrasch för tre år sedan. Jag fick
en tår i ögat när jag tänkte på den dagen då Liam ringt mig och berättat allt.
Om kraschen och hur ledsen hans mamma varit.

”Steffie…” Liams lugna röst fick mig att rycka till.

När jag vände på huvudet och tittade på honom och såg hans ledsna och
sammanbitna min forsade allting över. Tårarna rann ner som floder för mina kinder
och jag satte händerna för ansiktet för att dölja dem.

Liam satte sig ned på sängen bredvid mig och plötsligt hade jag en arm runt mina
axlar. Jag kunde inte riktigt fokusera på värmen från hans arm just nu när
tårarna rann. Men jag kände den. Trots allt.

”det var en av andledningarna till att jag aldrig visade bilden. För att jag
visste att du skulle bli ledsen”

Liams lugna ord fick mig att torka bort tårarna och skärpa till mig. Det borde
vara han som skulle gråta. Det var hans pappa som hade dött. Inte min. Men ändå
blev det så hemskt i mina ögon att jag inte kunde låta bli att låta allt svämma
över.

”förlåt..” viskade jag.

”äh. Det var inte ditt fel att min pappa dog. Du har inget att be om ursäkt för”
sa Liam med samma lugna ton.

Sedan tog han bort armen igen.
fan alltså.

Jag skulle vilja att han hade kvar den där. Åtminstone en liten stund till.

Bara få känna hans varma doft och tyngden av hans arm runt mina axlar en liten
stund till.



…………………………………………



kapitel 6! kort och kanske inte så
mycket ’händelse’, men ändå. Love is better then nothing.

haha, nej gud. Ska sluta med engelska citat nu. Kram! ;)

Kommentarer ♥
♥ Skrivet av: Tina

Du har skrivit Philip istället för Liam på ett ställe :)

Svar: ojdå, haha ;) är så van vid att skriva hans namn eftersom den förra novellen handlade om Philip. bra att du såg det ! ;)
Novellbloggen

2012-07-22 @ 18:20:11
♥ Skrivet av: emma

riktigt bra ! böver jag påminna dejj om att jag älskar den ? 8P <3

2012-07-22 @ 18:31:20
♥ Skrivet av: Sandra!♥

Grymt bra :D<3

2012-07-23 @ 17:00:45
URL: http://novellbloggonedirection.blogg.se
♥ Skrivet av: emma

när kommer nästa ? :D <3 hon är 18.20.. <3 och ja , jag har stenkoll på dejj !! haha xd <3

2012-07-23 @ 18:19:35
♥ Skrivet av: Anonym

När kommer nästa? :O <3

2012-07-23 @ 20:13:15

♥ Din kommentar:

♥ ditt fina namn:
kom ihåg mig! ♥

♥ Din E-postadress: (publiceras ej)

♥ Din blogg:

♥ din kommentar:

Trackback
RSS 2.0