svar på tal ♥

 
Alice om More then just friends - kapitel 4:
hej.
Alltså jag älskar din novell jättemycket. Men jag har en fråga.
Den är kanske inte världens enklastte att svara på men skulle vara kul om du ville svara på den ändå i ett inlägg.
hur blir man en bra skrivare? och har du några speciella skrivtips? och vad ska man tänka på när man gör en novellblogg? är jättesugen på att starta en novellblogg efter jag läst din novell, men jag vill ha lite tips först.
Hoppas du kan svara på mina frågor. puss o kram =) /aliice


svar:
självklart kan jag svara på dina frågor. ;)
1. Hur man blir en bra skrivare. Alltså, för det första måste man vara rätt duktig i svenska. Kunna stava bra, skriva sammanhängande meningar osv. Annars är det kört. För det är ingen som orkar läsa en text som ser ut tillexpemel såhär: "dett Var enn GåNgg enn grodda". Dåligt exempel men jag tror ni fattar ;)
Sen,ett tips från mig är att läsa mycket. det är inget måste, men man får mycket insperation från böcker om hur man kan skriva. Min kompis läser typ inga böcker alls, men hon är superduktig på att skriva. men somsagt, ett tips från mig är att läsa mycket.
2. om jag har några speciella skrivtips.
ni får det att låta som om jag är värsta proffsskrivaren men det är jag inte. ;) aja, några tips kan ni få iallafall.
1. ha en idé från början om vad din novell/historia/bok ska handla om. Du behöver ingen tankekarta om du inte vill, för det tjatar alla lärare om i skolan men jag tycker bara det är onödigt. men du måste ha en idé. Annars tappar man lusten att skriva efter ett tag om man inte vet vad som ska hända. Så det är mitt första tips.
2. mitt andra tips är att beskriva mycket. Jag vet, det är också urtjatat men det är sant att det är roligare att läsa en text som man beskriver mycket i. liksom vilket låter bäst?1:an där man inte beskriver något: "en man kom in i rummet och sa hej." eller 2.an där man beskriver "en lång man med en yvig mustach och en stor gangsterpistol i handen kom in i rummet. han riktade pistolen mot mig och sa: hej, med ett läskigt hes röst"
vad tycker ni? ;)
så beskriv mycket! lägg ner mycket tid på det för det lönar sig. Speciellt om man har en novellblogg.
3. tips tre är att läsa igenom vad man skrivit och att vara nogrann. jag vet, jag är inte världens nogrannaste. Missar stora bokstäver osådär ibland, men det är oftast för att jag har så lite tid att skriva på. Jag menar, jag skriver ju ett kapitel om dagen och ibland flera. Vissa novellbloggar skriver ett i veckan eller ett varannan vecka. Men var nogrann somsagt.
Har inte så många fler tips, det är väl mer att du måste skriva bra. haha, logiskt? men alltså, du måste ha liiiite talang ifrån början. Du behöver inte vara värsta författaren med MVG++++ i svenska, men du måste vara lite duktig åtminstonde. Hittade en novellblogg i förrgår där texterna såg ut ungefär såhär "Han sa hej. Hon svarade hej. De gick över gatan. en bil kom. osv" supertråkigt! så, du måste iallafall kunna skriva ganska bra. Annars är det ingen idé att göra en novellblogg, för du kommer ändå inte få någon respons. mest hat, och det är ju inte så kul?
3. vad man ska tänka på när man ska göra en novellblogg.
ja, det är väl typ sakerna ovan. Du måste ha en idé, du måste vara nogrann och kunna skriva bra. Och sedan hjälper det ju lite om man har en snygg design också. Annars är det inte så jättemånga som stannar.
Hoppas du fick svar på din fråga! KRAM :)


 

Kommentarer ♥
♥ Skrivet av: emma

men hur fixar man en bra design till sin blogg då? t.ex. hur fixade du din? skulle vara kul å veta , jag har nämligen börjar på en novell ( dock inte i nån blogg ) som jag skulle tycka var kul om jag kunde skapa en blogg till så att folk fick ta del av det jag skriver om. inget måste med svar, men det skulle vara kul/bra att veta! :) kramen ! :) <3

2012-07-21 @ 20:30:46

♥ Din kommentar:

♥ ditt fina namn:
kom ihåg mig! ♥

♥ Din E-postadress: (publiceras ej)

♥ Din blogg:

♥ din kommentar:

Trackback
RSS 2.0