♥ You are the reason why I smile - kapitel 2



förra kapitlet:
"hejdå" svarade jag och Jenny skyndade vidare genom korridoren.
Hanna och jag utbytte blickar.
En ny kille! i åttan!

ny

Jag slog upp skåpdörren och kollade på schemat. Nu hade vi lunch. Jag suckade och stängde skåpet igen. Famlade med nyckeln i handen innan jag låste och styrde stegen mot matsalen som låg i ena ändan av skolbyggnaden.
I matsalen var det nästan fullt, precis som alltid. Jag gick fram till matdisken och plockade upp en blå platsbricka. Det var fiskgratäng och potatismos. jag rynkade på näsan. Det märktes verkligen att det var matTANTER som jobbade här. Aldrig hade det blivit hamburgare, tacos eller pizza. De kanske inte ens visste vad det var för något, tänkte jag och fnissade för mig själv. Plötsligt hörde jag steg bakom mig. Jag slevade upp fisk på min talrik och snegladebakåt. Bakom mig stod Kevin. Han flinade. Jag riktade blicken snabbt framåt igen. Han fick absolut inte tro att jag var en av hans stalkers. För det var jag inte! Jag föste brickan vidare till potatismoset. Det var klumpar i det och jag fick inte någon lust att äta alls. men jag slevade upp lite på min talrik ändå. Sedan tog jag ett glas, fyllde det med vatten och tittade mig omkring efter ett ledigt bord. Vid fönstrena som låg ut mot busshållplatsen fanns ett bord som var ledigt. Jag lyfte upp min bricka och började styra stegen ditåt när jag plötsligt hörde någon säga mitt namn bakom mig. Jag vände mig om. Kevin stod lutad vid diskbänken där vattenkranarna fanns och log mot mig. jag blev irriterad. Vad ville han?
"var ska du sitta?" frågade han oskyldigt.
"eh, vid fönstret" svarade jag.
"kan jag sitta med dig?"
Nu fattade jag ingenting. Vänta, va? ville han sitta med mig?! Jag visste inte vad jag skulle svara.
Ville jag sitta med skolans populäraste kille, som alla tjejer tyckte var SÅÅ snygg förutom jag som tyckte att han var en idiot? nej.
"eller?" frågade Kevin.
"platserna är redan paxade" sa jag och vände mig om och gick därifrån. Inte förens nu märkte jag att hela matsalen hade kollat på oss. jag kände hur en rodnad blossade upp på mina kinder. Fan också. Det var så tyst så man kunde höra en knappnål falla när jag gick med snabba steg mot min plats vid fönstret. Sedan försökte alla bryta stämningen mad att börja äta igen. Sorlet återvände och rodnaden på mina kinder försvann. jag drog ut en stol från bordet och satte mig ner. pustade ut.

skoldagen var slut och jag gick med lättade steg ut från skolbyggnaden. Började gå mot busshållplatsen. på parkeringen stod Kevin lutad mot sin moppe och följde mig med blicken när jag gick förbi. Jag bet ihop tänderna och fortsatte att gå. jag svär på att han bara sa sådär i matsalen för att skämma ut mig. Iallafall så var det precis det han gjorde. Jag satte mig ned på den gröna busshållplatsbänken bredvid en man som luktade rök. Efter några minuter bromsade bussen in framför oss. Jag klev på och väljde platsen längst bak. Där man hade utsikt över hela bussen. Jag tog upp min MP3 ur fickan och satte på musik, och lutade huvudet mot fönsterrutan. Såg träd och buskar och gröna villor svischa förbi utanför fönstret. Plötsligt bromsade bussen in vid höghusen där jag bodde. jag klev ut i det råkalla vädret och styrde stegen mot höghusen.

I dörröppningen stod Elisabeth, tanten på tredje våningen, och rökte med sin tjocka hund Goldie bredvid sig. Jag trängde mig förbi henne och var nära på att snubbla på hennes tjockishund.
"se dig för!" röt hon efter mig när jag med snabba steg skyndade mig upp för trappan.
Våran dörr var brun och ful, precis som vanligt med ett slitet brevinkast och en trasig ringklocka. Jag ryckte i handtaget. Det var låst. Jag öppnade facket på min väska och tog fram min nyckel.precisnär jag satte nyckeln i låset hörde jag en dörr öppnas bakom mig. jag vände mig förvånat om. En kille i min ålder, kanske lite äldre, stod i dörröppningen bakom mig med en stor flyttlåda i famnen. han hade ljusbrunt hår och log brett. Jag log tillbaka. de var alltså de som skulle flytta in i lägenheten bakom oss som pappa hade pratat om. jag vände mig om igen och låste upp dörren och gick in i våran lägenhet.

----------------------------------------------------------

kapitel 2! vad tycker ni? själv tycker jag det blev tusen gånger bättre än det förra! :) ni kanske redan förstår vem killen som flyttat in bredvid tjejen är? det kommer ni iaf få reda på i nästa kapitel!
kram ;)






Kommentarer ♥
♥ Skrivet av: emma

jag bryr mej inte om vem det är , bara jag får läsa mer ! :D <3

2012-06-07 @ 18:27:35

♥ Din kommentar:

♥ ditt fina namn:
kom ihåg mig! ♥

♥ Din E-postadress: (publiceras ej)

♥ Din blogg:

♥ din kommentar:

Trackback
RSS 2.0