♥ You are the reason why I smile - kapitel 3


förra kapitlet:
Precis när jag satte nyckeln i låset hörde jag en dörr öppnas bakom mig. jag vände mig förvånat om. En kille i min ålder, kanske lite äldre, stod i dörröppningen bakom mig med en stor flyttlåda i famnen. han hade ljusbrunt hår och log brett. Jag log tillbaka. de var alltså de som skulle flytta in i lägenheten bakom oss som pappa hade pratat om. jag vände mig om igen och låste upp dörren och gick in i våran lägenhet.
bild to my novellblogg
Jag vaknade av att väckarklockan pep. Även om jag drog kudden över huvudet vägrade den att sluta pipa. Jag suckade och satte mig sömnigt upp i sängen. Klockan var halv sju. Det var en halvtimme kvar tills bussen gick. Jag stängde av väckarklockan och drog på mig min morgonrock som låg slängd på golvet. Sedan tassade jag försiktigt ut ur mitt rum för att inte väcka pappa som fortfarande låg och sov.

I köket plockade jag fram en skål, flingor och ett paket jordgubbsfil. Med en duns ställde jag ner filpaketet på bordet. Kaktusen i fönstret var helt uttorkad, såg jag plötsligt. Jag undrade om pappa ens hade vattnat den på över ett halvår, så vissen så den såg ut. Jag öppnade filpaketet och hällde upp lite i skålen och tog sedan flingpaketet och hällde upp ett berg med flingor. Sedan satte jag ner skeden i skålen och rörde om och gick ut i vardagsrummet. Satte på TV:n. Det gick ett program om miljöförstöring. Jag plockade upp fjärkontrollen från soffbordet och satte mig i soffan. Bytte kanal. Det var ett program om mode och om modeller. Jag tittade intresserat på programmet ända tills jag märkte att klockan var jättemycket. Jag flög upp från soffan och sprang sedan med snabba steg in till mitt rum och drog på mig jeans och en tröja. Hann inte fixa håret. Sedan släckte jag, ropade hejdå till pappa och öppnade dörren och gick ut trappuppgången. Där stod killen som jag hade sett igår. Han stod i dörröppningen, vänd in mot sin  lägenhet och pratade med någon. Jag smög snabbt förbi och skyndade mig ner för trappan. Plötsligt hörde jag hur dörren slog igen och hur rösterna inifrån lägenheten tystnade. Tre steg hördes och sedan killens röst.
"hej" sa han bakom mig.
Jag stannade upp med handen på handtaget till utgången. Funderade på om jag skulle svara eller om jag skulle ignorera honom och gå ut. Jag var ju redan försenad till bussen. Jag sneglade på honom. han stod uppe i trappan och tittade På mig. Hans hår var stylat och han hade en svart luvtröja och en skinnjacka På sig. Han var faktiskt snygg. Plötsligt höjde han på ögonbrynen som för att fråga 'hallå?'. Jag vände mig om.
"hej" svarade jag och jag såg hur han log.
"Philip" sa han och gick ner för trappan och fram till mig. Jag öppnade dörren för honom och vi gick ut.
"Isabelle" sa jag. "fast kalla mig Bella. Alla gör typ det"
"okej" svarade han och sparkade till en sten.
Han verkade vara på väg åt samma håll som jag. Men jag kunde ändå inte låta bli att fråga var han skulle.
"till Kungsbackaskolan" svarade han.
"det är den skolan jag går på!" utbrast jag med ett leende. Han såg också glad ut.
"då är det du som ska börja i åttan alltså"
Philip flinade.
"går det skvaller om mig redan?"
Jag kände hur jag rodnade. fast det inte var jag som hade sagt det. Det var ju Jenny, i min biologigrupp som hade berättat det.
"typ" svarade jag.
"okej"
Bakom några björkar såg jag hur bussen bromsade in.
"shit." sa jag och Philip fattade vad jag menade för han började springa. Jag följde efter honom. chaufören såg irriterad ut när vi klev på, andfådda och sena. 
"sorry" sa Philip som en ursäkt. Busschauffören såg fortfarande sur ut.

När vi klev av vid skolan var jag berädd på att Philip skulle gå lite framför mig, eller efter. Jag skulle inte vilja komma tillsammans med en kille som redan gått på skolan, om jag skulle börja på en ny skola. Alla skulle få för sig saker. Men Philip verkade inte bry sig, för han gick direkt fram till mig och började prata.
"är det bra lärare då?" frågade han och tittade på mig.
"jadå" svarade jag och fick plötsligt upp en bild på Göran när han stod och predikade om matte i huvudet.
"förutom Göran. han har matte och hans lektioner är så sjukt långtråkiga" sa jag.
"okej" svarade Philip och log. Som ett tack för informationen.
Vi hade kommit en bit in på skolgården och jag såg hur de som satt på bänkarna höjde på huvudena från sina mobiler och stirrade på oss. Tillochmed de som spelade basket stannade upp och glodde. Alla hade hört om den nya killen. Tjejerna hade gått runt och drömt om honom, hoppats att han skulle vara deras drömprins. Och här kom jag gående med honom som om vi redan kände varandra. fast det gjorde vi ju. På sätt och vis...

----------------------------------------------------------

kapitel 3! vad tycker ni? bra eller dåligt? spännande eller inte? kommentera! :)


Kommentarer ♥
♥ Skrivet av: emma

kan fan inte vänta tills imorron ! D:

måste få mer , det börjar redan bli en drog det här..... , o_x <3

2012-06-08 @ 18:22:44
♥ Skrivet av: Lollo (Lovisa bergström)

gud vilket bra kapitel! :D

måste läsa mera <3

2012-06-08 @ 18:43:37

♥ Din kommentar:

♥ ditt fina namn:
kom ihåg mig! ♥

♥ Din E-postadress: (publiceras ej)

♥ Din blogg:

♥ din kommentar:

Trackback
RSS 2.0