♥ You are the reason why I smile - kapitel 9


 

förra kapitlet:
"duh, vi känner henne. Hon skulle aldrig visa egentligen hur dissad hon blev, utan istället försökte hon få alla att tycka synd om henne. men..." sa Emma.
"det gjorde ingen eller?" frågade jag.
"eaxkt" flinade Emilia.


yees

Jag styrde stegen mot mitt skåp. Såg i ögonvrån hur Therese och tvillingarna kom gående ner för trappan. De skrattade högt och en lärare som gick förbi blängde surt på dem. Jag låste upp och dök in i skåpet. Kollade på schemat. Nästa lektion var Drama. alltså teater. eftersom våran musiklärare precis hade blivit mamma så hade vi fått en vikarie. fast hon var utbildad i teater och inte i musik. Så i tre månader hade vi haft drama istället. Jag slog igen skåpet och låste. Sedan vände jag mig om och fortsatte genom korridoren med riktning mot musiksalen.

Ronja, våran teaterlärare, hälsade glatt på oss när vi kom in i salen. Hon var en av mina favoritlärare. Hon suckade aldrig när någon inte förstod och blev inte arg för att man tillexempel vässade pennan under en lektion. Philip satt på en av stolarna som Ronja ställt upp. Bredvid honom satt hans nya kompisar. Kevin, George, Simon, Kalle och några till. jag gick fram till raden av stolar bakom honom och satte mig. Emma och Emilia skyndade sig att ta platserna brevid mig. Längst fram i salen hade våran vaktmästare Henry ställt upp en scen. På den klev nu Ronja upp och plockade upp en mick från golvet. Eftersom det var så många som hade drama med henne så var hon tvungen att prata med mikrofån för att alla skulle höra.
"testar, ett två..." sa hon och alla brast ut i skratt.
När de flesta lugnat ner sig fortsatte hon:
"idag så har jag pratat lite med rektorn och jag övertalade honom om att vi ska spela upp pjäsen Romeo och Julia." hon avbröts att jubel från killarna. De var alltid tvugna att tönta sig. 
"och det kommer vara sjuorna och åttorna som håller i den. Så idag tänkte jag att alla som är sugna på att vara med kan anmäla sig efter lektionen här" Hon höll upp en liten glas-skål. "och vi kom överens om att vi inte ska lotta ut roller utan att man får rösta på den man tycker ska vara en viss roll. Självklart får man önska roller"
Jag drog efter andan. Ända sedan jag var liten hade jag drömt om att sätta upp en skolpjäs med klassen. Och Romeo och Julia! Såklart man ville vara Julia! vem ville inte det? jag slår vad om att alla tjejer tänkte på exakt samma sak just i den minuten.

Efter lektionen var det en lång kö fram till glas-skålen. Alla ville vara med. Till och med killarna verkade vara ganska uppspelta över alltihopa. de som brukade sucka och säga "åh, måste vi?". När det var min tur skrev jag mitt namn så fint jag kunde på en lapp och skrev sedan Julia efter mitt namn. Imorgon skulle Ronja sätta upp listor över allt på skolan där det stog vilka som ville spela vilka roller. Sedan kunde man rösta på dem man ville. Jag slog vad om att alla skulle rösta på Therese och Kevin. fan. Då var ju allt kört egentligen.

När jag lagt min lapp i glasburken trängde jag mig förbi några tönt-tjejer och gick ut i korridoren. Jag såg Therese stå i ett hörn och prata med tvillingarna. jag gick förbi dem och skulle precis gå ut när jag plötsligt stannade upp. Philip kom ut i korridoren och Therese gick fram till honom. Hon log falskt och sneglade triumferande åt mitt håll. Philip suckade och såg irriterad ut.
"hoppas du blir Romeo. Jag har redan paxat platsen som Julia" sa Therese.
Shit. Hennes kaxighet var inte att leka med.
"mm..." mumlade Philip och trängde sig förbi henne och var påväg åt mitt håll när Therese tog tag i hans arm och drog honom tillbaka.
"du kan väl ringa mig? så kan vi öva lite innan. Hemma hos mig alltså" sa Therese och blinkade.
han ryckte sig loss ur hennes grepp och gick förbi mig och ut i det varma sommarvädret. Therese gav mig en riktig kall blick innan hon också gick föbi mig. En stark doft av parfym svepte förbi när hon gick försvann ut genom dörren. jag såg genom fönstret hur Philips kompisar dunkade honom i ryggen och flinade. Han såg nästan lite generad ut.

Plötsligt ringde min mobil. tur att jag hade den på ljudlöst. jag gömde den under bänken och klickade på uptaget. Det var Hanna som hade ringt. Undrar vad hon ville. Det måste nog ha varit något viktigt för att hon visste om att jag hade lektion nu. Plötsligt pep mobilen till och jag fick ett sms från Hanna. Jag ryckte till och tittade upp. Ingen hade märkt något.
"möt mig vid tjejtoaletten, H"
Jag stoppade ner mobilen i fickan igen.
"eh" sa jag och harklade mig. "jag måste gå på toa"
Kjell tittade förvånat upp på mig. Han var våran historialärare.
"jaha..."
jag reste mig upp och gick med vingliga ben ut ur klassrummet. fan vad pinsamt. Det var bäst för Hanna att det var något riktigt viktigt!

jag ryckte upp dörren till tjejtoaletterna och såg Hanna sitta på handfatet där inne. Jag stängde dörren bakom mig och gick fram till henne.
"hej" sa hon glatt.
hon verkade inte direkt vara i någon sorts nödsituation.
"vad är det?" frågade jag.
"Jag och Erik är ihop igen" svarade Hanna glatt och såg hur lycklig som helst ut.
Jag kunde inte låta bli att bli irriterad.
"var du tvungen att störa mig bara för det?" frågade jag spydigt. "fattar du hur pinsamt det var att säga att jag skulle på toa när alla glodde på mig?!"
"ta det lungt" sa Hanna.
"ta det lungt?!" ekade jag. "det är fan..."
"Bella. Låt mig prata klart först" avbröt Hanna mig.
jag tystnade.
"men Benjamin frågade nyss chans på mig. Han är liksom hur söt som helst och jag tror faktiskt jag gillar honom. Men jag kan ju inte bara göra slut med Erik igen. jag menar, vi blev ihop för liksom en timme sen"
"okej..." svarade jag långsamt och tog in det hanna precis sagt.
"vad ska jag göra?" frågade Hanna och såg orolig ut.
"tänk såhär:" sa jag. "du kan ju inte älska Erik, för då skulle du aldrig blivit kär i en till. Då måste du alltså gilla benjamin mest"
"gud vad smart du är!" brast Hanna ut i ett leende och gav mig en stor kram.
"jag vet" svarade jag och flinade.
----------------------------------------------------------------------------

kapitel 9! vad tycker ni? vill ha FLER kommentarer! ;) kram.


Kommentarer ♥
♥ Skrivet av: emma

snacka om att Hanna är riktigt jobbig ! -.- <3

2012-06-12 @ 18:22:27
♥ Skrivet av: Anonym

Har inte hunnit läsa alla, men den här novellen är så grym! Du skriver ju som en ängel (hur ska man skriva? haha) men du skriver ju jätte bra :D Fortsätt!!



Skulle vara snällt om du läste min novell, och lämna en kommentar! :D



kram

2012-06-12 @ 22:06:16
URL: http://onednovelss.blogg.se/
♥ Skrivet av: emma

asså , vrf kommer inte kapitel 10 upp ? :(

hon är 18.05 ? :(<3

2012-06-13 @ 18:05:55

♥ Din kommentar:

♥ ditt fina namn:
kom ihåg mig! ♥

♥ Din E-postadress: (publiceras ej)

♥ Din blogg:

♥ din kommentar:

Trackback
RSS 2.0